Stránky

pondelok 30. apríla 2012

Pečieme s kváskom

Keď si predstavím seba ako začínajúcu kuchárku ...nie žeby teraz som už bola profesionál :)...kysnuté cesto bolo niečo, do čoho by som sa celkom určite nepustila. Predstava všade sa lepiaceho cesta a celej kuchyne od múky bola tá najväčšia katastrofa. Veľmi som obdivovala ako to tá moja mamka vie urobiť, aby cesto bolo krásne "puf", dalo sa rozváľať a konečný výsledok bol božský.
 Zlom prišiel keď som sa odvážila upiecť svoje prvé vianočné domáce "bobaľky" alebo po slovensky pupáky. Bolo to niekedy pred desiatimi rokmi, ale dodnes si pamätám kuchyňu ako po výbuchu, pupáčiky spečené na uhoľ a môj pocit totálneho kuchárskeho zlyhania. Našťastie prehry ma nemôžu zlomiť a tak práca s kysnutým cestom sa stala pre mňa výzvou a môžem povedať, že dnes už z neho strach vôbec nemám...ba dokonca naopak, je to pre mňa radosť.
 Čo je teda základom kvalitného cesta? Čerstvé droždie, použité ingrediencie v jednej teplote-najlepšia je izbová, správny odhad hustoty cesta a hlavne dať cestu dostatok času na kysnutie a teplo, teplo, teplo. Vhodné je tiež použiť kyslé mlieko alebo smotanu, ktorá podporí kysnutie cesta a dodá mu jemnosť.
Budúci mesiac teda budeme skúšať recepty s použitím kvásku. Bude to celé ladené na takú sladko slanú nôtu lebo vám chcem znova ponúknuť recepty na chlebíky, ale aj niečo čo poteší fanúšikov sladkého.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára